کد مطلب:211021 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

بخاری و احادیث جعفری
از میان علمای حدیث هم بزرگان و پیشوایان احادیث و حتی ائمه مذاهب اربعه چنانچه دیدیم از ریزه خواران خوان علوم و فنون آموزش و پرورش امام صادق علیه السلام بوده اند و افتخار می كردند به شاگردی آن حضرت حتی برای اعتبار گفتار خود سخنان و احادیث مرویه خود را مستند



[ صفحه 122]



به آنحضرت می نمودند تنها كسی كه روی تعصب از امام صادق احادیثی نقل نكرده بخاری صاحب صحیح است و شگفت آور این است كه این محدث بزرگ با آن رنجی كه برده از اكثر رجال ضعیف حتی كذاب و نواصب كه به كفر و الحاد ضعف حدیث آنها مسلم بود نقل قول كرده و از امام صادق علیه السلام كه به صداقت مایه افتخار پیشوایان علم و دانش بود حدیثی روایت نكرده است و نزد ارباب خرد و علمای حدیث روشن و مسلم است كه عدم نقل روایت بخاری دلیل بر نقص عظمت علمی امام ششم شیعه نیست و نمی تواند باشد زیرا چهار هزار و پانصد دانشمند بزرگ به این عظمت سر احترام و تقدیس فرود آوردند ولی این تعصب جاهلانه موجب نقص كتاب او می باشد كه توجهی به این معنی نداشته یا داشته و از روی تعصب اقوال نواصب و قدریه و ضعفاء معروف را نقل نموده و احادیث جعفری كه عین فرمایشات پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده از طریق صحیح و مستقیم خودش نقل نكرده است و اینك ما نام برخی از ضعاف را می نویسیم تا این حقیقت مكتوم روشن گردد.

از نواصب معروفترین نواصب در عصر امام صادق علیه السلام بوالعباس الاحمر متوفی 136 می باشد كه شاعری خبیث و فاسقی مبغض و هجوگو بوده و ابی عامر بن وائله صحابی را به سبب دوستی امیرالمؤمنین هجو كرده گوید:



لعمرك اننی و اباطفیل

لمختلفان والله الشهید



لقد ضلوا بحب ابی تراب

كما ضلت عن الحق الیهود [1] .



اخبار این مرد ناصبی و شاعر هرزه درای هرزه گوی را نقل كرده است.

عمران بن خطان از مفتیان خوارج است كه به دشمنی علی علیه السلام شهرت داشت و او در مدح عبدالرحمن بن ملجم مرادی قاتل علی علیه السلام گفته است:



یا ضربة من تقی ما اراد بها

الا لیبلغ من ذی العرش رضوانا



اسحق بن سوید از كسانی است كه بخاری از او حدیث زیاد نقل كرده و از متعصبین بغض علی علیه السلام بوده.

عبدالله بن سالم اشعری متوفی 179 - مردود است

عبدالله بن شفیق عقیلی به نقل ابن سعد در طبقات غیر موثق و مردود است.

میمون بن مهران و هیثم بن اسود نخعی كه از عمال قتل حجر بن عدی بوده و حصین بن



[ صفحه 123]



نمیر واسطی و زیاد بن جبیر و بسیاری دیگر كه بخاری از آنها نقل حدیث كرده و آنها مردود الحدیث هستند.

از قدریه كهمس بن منهال سدوسی - ابان یزید عطار حسان بن ابراهیم كرمانی قاضی كرمان - سفیان بن سلیمان - زید بن واقد - عطاء بن میمون بصری - عمر بن ابی زائده همدانی - هارون بن موسی ازدی - یحیی بن حمزه واقد - هشام بن عبدالله ابوبكر بصری و غیره از قدریه بوده اند كه بخاری از آنها حدیث پیغمبر را نقل كرده.

از ضعفا كه مطعون و ملعون و مردود بوده اند مانند احمد بن بشیر قرشی - ابراهیم بن یوسف ابن اسحاق ابراهیم بن عبدالرحمن بن اسماعیل - ثابت بن عجلان سلمی - عبدالله جهن بن عبدالبصری كهمس بن حسن تمیمی بصری - عبد ربه بن نافع كنانی - عبدالرحمن بن عبدالله بن دینار عدوی و غیره از ضعفای حدیث هستند.

از كذابین و جاعلین حدیث یك دسته هم از كسانی هستند كه جعل حدیث نمودند و در جلد اول نوشتیم و بخاری از آنها نقل حدیث نموده است مانند اسید بن زید جمال كوفی حسن بن بشیر سدوسی طهان - محمد بن یزید بن محمد بن هشام كوفی - قاضی كوفه - والی قضاء بغداد - احمد بن صالح مصری - احمد بن سعید بن صخر دارمی - اسماعیل بن عبدالله بن اویس بن مالك بن ابی عامر اصبحی و بسیاری دیگر كه از آنها گفتار پیغمبر را نقل كرده و از فرزند ششم پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم حدیثی روایت و ضبط نكرده است.

و یا للعجب كه بخاری از همین اشخاص كذاب - منحرف - سخیف احادیثی در فضیلت علی بن ابیطالب از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده ولی از خاندان خود پیغمبر و اهل بیت با این همه روایت حدیث یك روایت هم نقل نكرده است و شكی نیست كه در طول مسافرت و جمع اسناد حدیث نمی توان باور كرد كه از امام جعفر صادق علیه السلام خبری نشنیده باشد مگر آنكه حمل بر تعصب جاهلانه نمائیم.


[1] نكت الهميان صفدي به نقل الامام الصادق و مذاهب الاربعه ص 73.